UWAŻAJ NA TELEFONICZNEGO OSZUSTA I FAŁSZYWEGO PRACOWNIKA
UWAŻAJ NA TELEFONICZNEGO OSZUSTA I FAŁSZYWEGO PRACOWNIKA
Najpopularniejszymi metodami oszustw na szkodę osób starszych to wciąż oszustwo
„na wnuczka” oraz fałszywego pracownika instytucji. Przestępcy działają w zuchwały sposób
– bazując na ludzkich odruchach, najpierw wzbudzają zaufanie osoby starszej,
a następnie wprowadzają w błąd i wyłudzają spore kwoty pieniędzy. Niestety często osoby starsze tracą cały dorobek życia.
OSZUSTWO METODĄ „NA WNUCZKA”:
SPRAWCY DZWONIĄ NA TELEFON DOMOWY. NA POCZĄTKU ROZMOWY WZBUDZAJĄ ZAUFANIE, PYTAJĄ O ZDROWIE. PODAJĄ SIĘ ZA KREWNYCH Z RODZINY. UDAJĄ, ŻE WPADLI W KŁOPOTY FINANSOWE I PROSZĄ O POŻYCZKĘ. SWOJĄ NAGŁĄ POTRZEBĘ TŁUMACZĄ ZAZWYCZAJ WYPADKIEM LUB CHOROBĄ. BAZUJĄ
NA LUDZKICH UCZUCIACH I ODRUCHACH CHĘCI POMOCY. UMAWIAJĄ SIĘ,
ŻE PO PIENIĄDZE WYŚLĄ ZAUFANEGO ZNAJOMEGO…
NIEKTÓRZY OSZUŚCI PODAJĄ SIĘ TAKŻE ZA POLICJANTÓW, KTÓRZY PROSZĄ
O POMOC W UJĘCIU PRZESTĘPCÓW. OSOBA, KTÓRA ZDECYDUJE SIĘ IM POMÓC
MA WYPŁACIĆ PIENIĄDZE Z BANKU I ODDAĆ RZEKOMEJ OSOBIE PODEJRZANEJ, ZŁODZIEJ MA ZOSTAĆ ZŁAPANY W MOMENCIE PRZEKAZYWANIA PIENIĘDZY…
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA:
– W TRAKCIE ROZMOWY TELEFONICZNEJ NIE PODAJEMY SWOICH DANYCH
ORAZ INFORMACJI, KTÓRE MOŻE WYKORZYSTAĆ OSZUST NP. O OSTATNICH WYDARZENIACH RODZINNYCH, WYJAZDACH,
– NIE INFORMUJEMY, ŻE POSIADAMY PIENIĄDZE W DOMU ORAZ NIE PODAJEMY KWOTY, JAKĄ MOŻEMY POŻYCZYĆ.
– PO ROZMOWIE ZAWSZE SPRAWDZAMY, CZY FAKTYCZNIE DZWONIŁA DO NAS OSOBA, ZA KTÓRĄ SIĘ PODAWAŁA. PO ROZŁĄCZENIU DZWONIMY NA ZNANY NAM NUMER TELONU OSOBY BLISKIEJ I PYTAMY, CZY FAKTYCZNIE POTRZEBUJE NASZEJ POMOCY.
– JEŻELI PODEJRZEWAMY, ŻE DZWONIŁ DO NAS OSZUST INFORMUJEMY O TYM POLICJĘ. BYĆ MOŻE DZIĘKI NASZEJ SZYBKIEJ REAKCJI UDA SIĘ ZŁAPAĆ OSZUSTA.
– NIEGDY NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCEJ OSOBIE, KTÓRA SIĘ PO NIE ZGŁOSI ANI NIE DOKONUJEMY ŻADNYCH POCHOPNYCH WPŁAT NA KONTA BANKOWE.
OSZUSTWO NA FAŁSZYWEGO PRACOWNIKA:
TO OSZUSTWO POLEGA NA WZBUDZENIU ZAUFANIA PRZEZ OSZUSTA,
WEJŚCIU DO MIEJSCA ZAMIESZKANIA ORAZ KRADZIEŻY PIENIĘDZY
I WARTOŚCIOWYCH RZECZY. SPRAWCY PODAJĄ SIĘ ZA PRACOWNIKÓW SPOŁECZNYCH, URZĘDNIKÓW, FUNKCJONARIUSZY PUBLICZNYCH, KTÓRZY CHCĄ POMÓC (OFIAROWANIE CZEGOŚ ATRAKCYJNEGO, ZWROT NADPŁATY, UZYSKANIE TAŃSZYCH LEKÓW, KONIECZNOŚĆ WERYFIKACJI DANYCH DO UZYSKANIA POMOCY, SPRAWDZENIE INSTALACJI, AWARIA ITP.)
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA:
– ZAWSZE STOSUJEMY ZASADĘ OGRANICZONEGO ZAUFANIA
– LEPIEJ BYĆ PODEJRZLIWYM, NIŻ OKRADZIONYM.
– NIE WPUSZCZAMY DO MIESZKAŃ I DOMÓW OSÓB NIEZNAJOMYCH.
– ZAWSZE PROSIMY O IDENTYFIKATOR OSOBY, KTÓRA PODAJE SIĘ ZA PRACOWNIKA INSTYTUCJI LUB FIRMY. W RAZIE NIEPEWNOŚCI MOŻEMY ZADZWONIĆ DO DANEJ INSTYTUCJI I POTWIERDZIĆ DANE PRACOWNIKA.
– MOŻEMY UMÓWIĆ SIĘ NA WIZYTĘ W INNYM TERMINIE I POPROSIĆ O OBECNOŚĆ SĄSIADA LUB KOGOŚ Z RODZINY NA TYM SPOTKANIU.
– NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY, ŻADNYCH DANYCH OSOBOWYCH ORAZ INFORMACJI DOT. STANU KONT, NUMERÓW KONT BANKOWYCH, HASEŁ DO NICH, PESELI.
NIE POZWALAMY ROBIĆ ZDJĘĆ DOWODÓW OSOBISTYCH, LEGITYMACJI, KART BANKOMATOWYCH I KREDYTOWYCH. NIE PODPISUJEMY ŻADNYCH DOKUMENTÓW.
– W PRZYPADKU NABRANIA PODEJRZEŃ O SWOICH SPOSTRZEŻENIACH INFORMUJEMY POLICJĘ, DZWONIĄC NA NUMER ALARMOWY 112.
– ZAPAMIĘTUJEMY, JAK NAJWIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW DOT. UBIORU I ZACHOWANIA.
UWAGA OSZUŚCI!
W ostatnim okresie czasu Policja Dolnośląska odnotowała wzrost liczby kradzieży i oszustw na szkodę osób starszych.
Najczęstszą metodą działania oszustów jest metoda „na wnuczka”. Mechanizm działania bazuje na ludzkich odruchach i chęci pomocy. Do wybranej najczęściej starszej osoby dzwoni osoba podająca sięga wnuczka lub inną bliską osobę. Prosi o przekazanie sporej kwoty pieniędzy tłumacząc nagłą potrzebę finansową np. okazyjnym zakupem samochodu, chorobą lub podobną sytuacją. Prosi o przekazanie pieniędzy osobie, która zgłosi się po nie, ponieważ sam nie może tego zrobić.
W celu ustrzeżenia się przed zagrożeniami ze strony przestępców należy przestrzegać następujących zasad:
– sprawdzić, czy telefonuje do nas faktycznie członek rodziny, za którego podaje się rozmówca poprzez wykonanie telefonu na znany nam numer,
– nigdy nie wydajemy pieniędzy obcej osobie, która się po nie zgłosi,
– nie wpuszczamy do mieszkania osób, wobec których mamy jakiekolwiek podejrzenia, co do ich zamiarów,
– prosimy o identyfikator lub legitymację osobę, która powołuje się na to, że jest pracownikiem instytucji lub urzędu,
– w razie potrzeby należy poprosić o pomoc sąsiada lub umówić się na wizytę w innym terminie,
– w przypadku nabrania podejrzeń, co do zamiarów danej osoby nie wahajmy się poinformować Policję!
Odnotowano również przypadki oszustw „na policjanta”. Mechanizm podobny jest do oszustwa „na wnuczka” tylko do seniora dzwoni policjant i prosi o wypłacenie z banku gotówki i jej przekazanie, bądź wyrzucenie pieniędzy przez okno. Cały czas utrzymuje kontakt telefoniczny i nie pozwana się rozłączyć, tym samym kontroluje sytuację.